Progressive profiling w Marketing Automation – zrób to sam.

Tanie systemy Marketing Automation nie mają wdrożonego progressive profiling (profilowania progresywnego) w swojej podstawowej funkcjonalności. Można to jednak obejść korzystając z API i lekkiej pomocy programisty.

Profilowanie progresywne – co to jest

Przez profilowanie progresywne mamy na myśli wykorzystanie danych, które mamy już na temat kontaktu, aby zebrać kolejne informacje. Przykładem takiej taktyki będzie niewyświetlanie pop-up’a z zapisem do newslettera gdy ktoś już jest subskrybentem (co samo jeszcze profilowaniem nie jest, wbrew niektórym marketingowym przechwałkom), a zamiast tego wyświetlenie mu pop-upa z propozycją podania numeru telefonu.

Korzystając z tej taktyki, jeśli mamy kilka zachęcających potencjalnego klienta rzeczy za które mógłby chcieć się wymienić (np. dwa świetne ebooki i rzeczowy webinar) możemy najpierw zaoferować jednego ebooka za adres email, potem wyświetlać tylko propozycje drugiego ebooka za numer telefonu, a gdy uzyskamy również te dane możemy reklamować zaproszenie na webinar w zamian za stanowsko i wielkość firmy. A wszystko to np. w jednym placemencie na stronie głównej. Progressive profiling korzystając z ciasteczka będzie wiedział, że ma do czynienia z osobą której np. telefon już znamy i wyświetli jej zaproszenie na webinar w danym miejscu na stronie (lub ponad nią – pop-up).

Potrzebuemy do tego systemu marketing automation z wdrożoną funkcjonalnością (np Hubspot, Marketo), lub dowolnego innego systemu z dostępem do API umożliwiającym wyciągnięcie danych kontaktu z bazy (w zasadzie każdy będący dłużej na rynku). Potrzebujemy również programisty znającego technologie serwerowe (szumne określenie kogokolwiek znającego choćby PHP, poradzi sobie) i ogarniającego co to java script lub jQuery. Tworzymy indwywidualnie skrypt postępujący według poniższego schematu.

Progressive profiling – skrypt API dla Twojego systemu Marketing Automation

Kroki, które będą wykonywane przez nasz skrypt.

  1. Anonimowy kontakt wchodzi na naszą stronę. Wyświetlamy podstawowy, domyślny formularz, np. z samym adresem email. Formularz integrujemy z używanym systemem Marketing Automation.
  2. Kontakt wypełnia formularz i otrzymuje ciasteczko monitorujące. Nazwa i zawartość tego ciasteczka jest specyficzna dla każdego z systemów, np. w SALESmanago jest to smclient, w przypadku Mautica nazwa ciasteczka jest taka sama jak ID kontaktu i jednocześnie zawartość ciasteczka mautic_session_id. Więcej na temat ciasteczek Mautic na stronie społeczności 
  1. Przy kolejnych odsłonach wykonujemy skrypt wywołujący API. Skrypt będzie wykonywał sekwencyjnie kilka funkcji po kolei:

a.) Używając funkcji hasCookie z pluginu jQuery Cookie sprawdzamy, czy osoba odwiedzająca ma ciasteczko monitorujące. Jeśli tak – pobieramy jego wartość i przekazujemy do zmiennej naszego kodu PHP.

b.) Kod PHP wywołuje API systemu Marketing Automation i pobiera wszystkie dane kontaktu o podanym ID. System wzraca tablicę JSON z danymi.

c.)Sprawdzamy, jakie informacje na temat kontaktu już posiadamy.

d.)W kroku pierwszym posiadamy np. adres email, więc wysyłamy do strony polecenie, aby wyświetlić formularz numer 2, z numerem telefonu. Do wybrania odpowiedniego formularza wystarczy nam prosta funkcja IF.

e.) Przy kolejnych wejściach powtarzamy czynności, przy czym jeśli kontakt wypełnił formularz drugi wyświetlamy mu trzeci itp.

  1. Cieszymy się z uzyskanych rezultatów.