Tanie systemy Marketing Automation nie mają wdrożonego progressive profiling (profilowania progresywnego) w swojej podstawowej funkcjonalności. Można to jednak obejść korzystając z API i lekkiej pomocy programisty.
Profilowanie progresywne – co to jest
Przez profilowanie progresywne mamy na myśli wykorzystanie danych, które mamy już na temat kontaktu, aby zebrać kolejne informacje. Przykładem takiej taktyki będzie niewyświetlanie pop-up’a z zapisem do newslettera gdy ktoś już jest subskrybentem (co samo jeszcze profilowaniem nie jest, wbrew niektórym marketingowym przechwałkom), a zamiast tego wyświetlenie mu pop-upa z propozycją podania numeru telefonu.
Korzystając z tej taktyki, jeśli mamy kilka zachęcających potencjalnego klienta rzeczy za które mógłby chcieć się wymienić (np. dwa świetne ebooki i rzeczowy webinar) możemy najpierw zaoferować jednego ebooka za adres email, potem wyświetlać tylko propozycje drugiego ebooka za numer telefonu, a gdy uzyskamy również te dane możemy reklamować zaproszenie na webinar w zamian za stanowsko i wielkość firmy. A wszystko to np. w jednym placemencie na stronie głównej. Progressive profiling korzystając z ciasteczka będzie wiedział, że ma do czynienia z osobą której np. telefon już znamy i wyświetli jej zaproszenie na webinar w danym miejscu na stronie (lub ponad nią – pop-up).
Potrzebuemy do tego systemu marketing automation z wdrożoną funkcjonalnością (np Hubspot, Marketo), lub dowolnego innego systemu z dostępem do API umożliwiającym wyciągnięcie danych kontaktu z bazy (w zasadzie każdy będący dłużej na rynku). Potrzebujemy również programisty znającego technologie serwerowe (szumne określenie kogokolwiek znającego choćby PHP, poradzi sobie) i ogarniającego co to java script lub jQuery. Tworzymy indwywidualnie skrypt postępujący według poniższego schematu.
Progressive profiling – skrypt API dla Twojego systemu Marketing Automation
Kroki, które będą wykonywane przez nasz skrypt.
- Anonimowy kontakt wchodzi na naszą stronę. Wyświetlamy podstawowy, domyślny formularz, np. z samym adresem email. Formularz integrujemy z używanym systemem Marketing Automation.
- Kontakt wypełnia formularz i otrzymuje ciasteczko monitorujące. Nazwa i zawartość tego ciasteczka jest specyficzna dla każdego z systemów, np. w SALESmanago jest to smclient, w przypadku Mautica nazwa ciasteczka jest taka sama jak ID kontaktu i jednocześnie zawartość ciasteczka mautic_session_id. Więcej na temat ciasteczek Mautic na stronie społeczności
- Przy kolejnych odsłonach wykonujemy skrypt wywołujący API. Skrypt będzie wykonywał sekwencyjnie kilka funkcji po kolei:
a.) Używając funkcji hasCookie z pluginu jQuery Cookie sprawdzamy, czy osoba odwiedzająca ma ciasteczko monitorujące. Jeśli tak – pobieramy jego wartość i przekazujemy do zmiennej naszego kodu PHP.
b.) Kod PHP wywołuje API systemu Marketing Automation i pobiera wszystkie dane kontaktu o podanym ID. System wzraca tablicę JSON z danymi.
c.)Sprawdzamy, jakie informacje na temat kontaktu już posiadamy.
d.)W kroku pierwszym posiadamy np. adres email, więc wysyłamy do strony polecenie, aby wyświetlić formularz numer 2, z numerem telefonu. Do wybrania odpowiedniego formularza wystarczy nam prosta funkcja IF.
e.) Przy kolejnych wejściach powtarzamy czynności, przy czym jeśli kontakt wypełnił formularz drugi wyświetlamy mu trzeci itp.
- Cieszymy się z uzyskanych rezultatów.